www.kunstnerutstyr.no  

 

Hvordan velger jeg hva som
passer best for meg?

 

 

 

Burde jeg velge olje, akryl, akvarell eller kanskje pastell?

 


For
nybegynnere er dette et spørsmål man får svar på ved å prøve ut flere alternativer. Vi vil her ta for oss de viktigste fordeler og ulemper ved bruk av de 4 mest vanlige utstyrsvarianter innen billedkunst.

 

Hva skal jeg velge, og hvorfor.

 

Det er stor forskjell

på maling av kunstnerkvalitet og studiekvalitet.

Maling i kunstnerkvalitet deles opp i flere prisklasser da noen fargestoffer er mer kostbare enn andre.

Kjøp heller et mindre antall kvalitetsmaling fremfor flere i studie- kvalitet.

Kvalitet har mye å si for lysekthet, fargegjengivelse og holdbarhet.

Det selges i dag en rekke produkter fra såkalte "billigbutikker".
Forretninger som selger alt fra skruer/ bildeler/ husholdningsartikler til elektronikk. Flere av disse selger dessverre produkter som inneholder ukjente tilsetningsstoffer, hvor resultatet ofte kan være at farger ikke har tilfredsstillende lysekthet.
Farger vil raskt gulne og miste sin opprinnelige fargetone.
Likeledes er det kjent at de billigste varianter kan ha skadelige kjemikalier, uegnet for barn.

 

STARTPAKKE OLJEMALING

Startpakke
oljemaling

 

STARTPAKKE AKRYLMALING

 Startpakke
akrylmaling.

 

STARTPAKKE AKVARELL

Startpakke
akvarellmaling.

 

STARTPAKKE TEGNING

Startpakke
tegneutstyr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste i dag bruker enten olje, akryl eller akvarell, men pastell er også  flittig benyttet . 

Andre alternativer som gouache eller tempera, maling til tekstiler, glass, porselen og keramikk, vil vi komme tilbake til ved en senere anledning.

 

Først tar vi for oss oljemaling med noen av dens fordeler og ulemper.

 

Oljemaling

 

Oljemaling består av revne pigmenter blandet med bindemiddel. Som bindemiddel brukes som oftest linoljer.

De mest seriøse leverandører benytter i dag valmueolje til produksjon i hvite fargepigmenter. Dette da linolje blandet i hvitt har en tendens til å gulne.

Oljemaling gir skarpe briljante farger og er fremdeles den mest benyttede form for maling. Olje er den malingen med best festeevne og kan benyttes til overmaling av akrylfarger.

De gamle mestere benyttet hovedsaklig oljemaling.

 

Fordeler:

Tørker senere enn akryl og gir deg god tid til å jobbe med underlaget og til å blande farger.

Spesielle midler kan brukes til å fremskynde tørketiden. Dette gir deg større frihet i forhold til tørketid enn noen annen maling.

Rike sterke farger som ivaretar glansen, også etter at malingen har tørket.

Oljemaling vil kunne benyttes  til flere overmalingar enn akryl uten å forringe det ferdige resultat.

 

Ulemper:

Til olje benyttes løsemidler og det er viktig å ta sine forholdsregler. Kan være  irriterende for astmatikere.

Tørker langsomt ( kan tilsettes tørkemiddel for å motvirke dette) så mange arbeider på flere bilder samtidig.

Man må vente opptil flere uker før man eventuelt kan legge en fiksativ (lakk) på maleriet.

Arbeidsredskap reingjøres ikke i vann men ved bruk av terpentin eller lignende.

 

Akrylmaling

 

Til produksjon av akrylmaling benyttes en vanndisperasjon av akrylplast, en kremaktig hvit konsistens man blander ut med fargestoff (pigment). Akryl er stabil og sterk og vil ikke krakelere.

Den er nøytral og man kan benytte de fleste fargestoffer.

Kan benyttes til akvarellteknikker.

Akrylmaling mattes ned når den tørker men ved bruk av fiksativ, enten i form av spray eller påføring med pensel, vil man igjen friske opp fargene.

Ved  siden av oljefarger er akrylfarger det mest benyttede mediet til malerier. Flere og flere foretrekker i dag akryl som grunning da den tørker raskt.

Akryl fester på de fleste fettfrie underlag. Vil ikke feste på oljemaling men kan overmales med olje.

 

Fordeler:

Tørker raskt og til rengjøring benyttes hovedsaklig vann.

Vann benyttes også til tynning av malingen.

Akryl kan males impasto eller tynnes ut å for å ligne akvarell.

Kan raskt overmales.

 

Ulemper:

Mange synes akryl tørker for raskt selv om man kan tilsette retarder som forlenger tørketiden noe.

Tørr akryl er fullstendig vannfast og man kan dermed ikke vete malingen  for å  forandre på det man allerede har malt.

Akrylens hurtige tørketid gjør at man må være ekstra påpasselig med å holde pensler fuktige og rene.

Akrylmaling forandrer seg under tørketiden ved at den kan bli en tanke mørkere.

 

Akvarellmaling

 

Akvarellmaling produseres ved å blande pigmenter med arabisk gummi (gum arabic) og små mengder med glycerine for å gjøre malingen fleksibel.

Akvarell kjøpes enten i kakeform ( tørket i terninger) eller i tube. Flere og flere i dag foretrekker tuber da disse er enklere i bruk på større flater. Tuber inneholder mer glycerine som gjør det enklere å tynne malingen. Om du ikke er nøye med rengjøring av pensler er det lett å tilgrise fargekakene med andre farger. Benytt en fuktig fille til å holde kakene rene.

Pensler slites fortere ved bruk av kaker fremfor bruk av tubefarger.

De har begge sine fordeler så prøv ut å se hvilken du foretrekker. Mange bruker en kombinasjon av begge.

Akvarell leveres i dag også i blyanter.

Man fargelegger først papiret før man med våt pensel bearbeider underlaget.

 

Fordeler:

Akvarellmaling tynnes med vann og vann brukes også til rengjøring.

Det ferdige resultat kan bearbeides med vann, selv etter at malingen er tørr.

Økonomisk i bruk.

 

Ulemper:

Da akvarell er transparent (gjennomskinnelig) er det vanskelig å skjule feil i et ferdig bilde. Fargene har dessuten en tendens til å bli mørkne under tørketiden.

 

Pastell

 

Fordeler:

Pastell trenger ikke tørketid da disse tegnes/blandes rett på papiret og ikke på en palett. Du kan velge mellom et stort antall farger og du har ingen pensler å rengjøre.

Pastellkritt er lettvint å frakte med seg utendørs.

 

Ulemper:

Til tegning/maling med pastell behøver man vanligvis et større antall farger enn ved bruk av olje, akryl eller akvarell. Tørrpastell smitter av ved berøring og må fikseres/lakkeres eller påføres plastbeskyttelse.

Ved innramming bør man forhindre at bildet kommer i direkte berøring med glasset.

 

Hvordan kan jeg være sikker på at jeg har valgt det

rette for meg?

Dette får du ikke svar på før du har prøvd ut de forskjellige teknikker. Kanskje du liker fordeler med flere malingstyper og velger å kombinere bruken av disse.

 

Lykke til!